Tapping the Collective Wisdom - Reisverslag uit Järna, Zweden van Charlotte - WaarBenJij.nu Tapping the Collective Wisdom - Reisverslag uit Järna, Zweden van Charlotte - WaarBenJij.nu

Tapping the Collective Wisdom

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

09 November 2014 | Zweden, Järna

De schoonheid van de Zweedse herfst blijft me verbazen. De rotsen met al die soorten mos, de vogels die hoppen tussen de rode besjes van de boom voor mijn raam. In het weekend vind ik mezelf terug in meerdere wandelingen per dag, zolang het licht is. Om daarna binnen de gezelligheid op te zoeken van yippies, handwerk en spelletjes. En donderdag hadden we onze eerste sneeuw!

Deze week hadden we de cursus: Tapping the Collective Wisdom and Co-creativity for the Greater Good. Ik ben aangekomen op het punt waar de woorden die we gebruiken, voor een buitenstaander vaag en zweverig klinken, terwijl ze voor mij zoveel betekenen. Ik zal mijn best doen de essentie uit te leggen, want het is heel erg waardevol.

Teresa D. Ruelas was onze contributer, een vrouw uit de Filipijnen met een hoop wijsheid. En ze deelde met ons de principes van Mission (www.imaginalmission.net).
Ze begon met een quote, het antwoord van een elder van een arme community, toen er missionairs naar zijn dorp kwamen: "If you are here because you think you can safe us, you are wasting your time. But if you are here because your soul salvation is wrapped with ours, we can maybe work together." Ze was hier niet om ons de waarheid te vertellen, maar om samen met ons naar die waarheid te zoeken.

Ze deelde met ons de wijsheid uit 'De celestine prophecy': "Whatever comes to your path is what you need at that moment, so show up, and by your love and non-judgement, help the other person to show up as well. Listen with the willingness to be changed."

De eerste dag hebben we onderzocht wat nodig is om open te staan voor een nieuw idee. Het durven loslaten van je comfort zone. De rol van emoties, die kunnen zorgen voor beweging (motie), of kunnen zorgen dat je vast komt te zitten. En vooral, het verschil tussen thoughting en thinking. Thoughting is het herhalen van thoughts, overtuigingen die voortkomen uit het verleden en je daarin vast kunnen laten zitten. Thinking creëert in het heden nieuwe gedachten richting de toekomst.

"You can't solve a problem with the same way of thinking that created it". Dus als we de leiders van de toekomst willen zijn, moeten we werken aan onze gedachten.

Ze legde ook het idee uit van de Holograpic Universe: Er zijn bepaalde energievelden in de wereld, die zichtbaar worden doordat bijvoorbeeld op drie verschillende plaatsen in de wereld, onafhankelijk van elkaar maar vrijwel tegelijkertijd de gloeilamp is uitgevonden. Als een individu of een kleine groep mensen iets oplost, doorbreekt of geneest, wordt het makkelijker voor de collective om hetzelfde te doen. Het werk dat we op kleine schaal doen is belangrijk, want het beïnvloed het hele energieveld. En ik kan niet bewijzen of het waar is, maar ik geloof er in, ik heb het zelf ervaren.

Ook bekeken we theory U, de stappen van Current Reality, via suspending (afstand nemen, vanuit de sensitive realm naar de consious realm), redirecting, letting go, letting come, rapid prototyping (het uitproberen voordat het perfect is) en institutionalising (gangbaar maken), naar de Future Reality.

Dinsdag bekeken we het antroposofische onderscheid tussen body, soul en spirit. Daarbij is body de fysieke werkelijkheid, het kijken naar iets buiten jezelf. Soul is je innerlijke wereld, je emoties en behoeftes, het is subjective, acting and reacting. Spirit is consiousness: het denken, het zien van de bigger picture, de connectie met iets dat groter is dan jezelf: anderen, de collective en het universum/de hogere energie.

En van daaruit keken we naar de levels of energy.

Unitive consiousness
Creative consiousness
Consiousnes
-------------
Sensitive
Maintainance
Survival

In de eerste heb je al je energie nodig om in leven te blijven. Daarna om dat level van zekerheid vast te houden. Vervolgens komen behoeften en emoties, gecentreerd rondom de ego. Waarbij iets voor een ander doen nog steeds het doel heeft jezelf te dienen, door relaties op te bouwen of te laten zien hoe goed je bent.
Daarboven komen de consious realms. Daarbij ben je in staat om voorbij het ego te kijken, naar de behoeften van anderen, de gemeenschap, de wereld, de 'greater good'. Doordat je beseft dat alles met elkaar verbonden is.

Woensdag bespraken we creativiteit, als een uiting van de verbinding met dat hogere bewustzijn. De tijdloosheid, de stroom van energie.
En we bekeken de ontwikkeling van een rups naar vlinder. In de cocon lost de rups op, en wordt vloeibaar. Op dat moment ontstaan er nieuwe cellen: imaginal cels, de cellen die de vlinder zullen vormen. In heb begin worden ze aangevallen door de oude cellen, alsof ze een virus zijn. Maar door samen te komen, vormen ze de eerste nieuwe weefsels, en door te zijn wie ze zijn, zullen ook oude cellen hun resonantie overnemen. Als de weefsels onderling communiceren, ontstaan de eerste organen. En uiteindelijk ontstaat zo de vlinder, de Future Reality. (Die al snel de Current Reality zal worden, en dan moet het proces worden herhaald.)

Dat is wat Mission doet, in de Filipijnen, het opleiden van Imaginals. Mission is de Movement of Imaginals for Sustainable Society through Initiatives, Organising and Networking. En dat is ook wat we bij YIP doen. We zijn Imaginals. En het is best eng, slechts 5% van de eerste imaginal cells houdt het vol. Maar wat is het meer waard dan dit?

Donderdag bekeken we de "journey of a hero". Beginnend bij de roeping om iets te doen, gevolgd door de test, de fase waarin je wilskracht wordt getest, en je de weerstand krijgt die je nodig hebt. Om daaruit te komen, is het nodig de bigger picture weer te zien, de Illumination. Om daarna terug te keren naar de werkelijkheid. Tot de nieuwe roeping zich aandient. Het is een lemniscaat, de eindeloze 8. Het proces van creativiteit, in service of the collective.

Ook bekeken we de techniek van Appreciative Inquiry. In onze maatschappij raken we vaak verstrikt in de Ideale Norm, en al het werken daarnaartoe als je erin faalt daaraan te voldoen. Appreciation focust op iemands gift voor de wereld, iemands talenten. De aandacht geven die nodig is voor de problemen, maar niet vanuit de gedachte dat er iets mis is met diegene. Inquiry staat voor het stellen van vragen, het oprecht vragen en luisteren vanuit interesse.

Dit brachten we in de praktijk met de vragen:
-What in my soul is needing or longing to be saved?
-How is this a gift for the groups soul?
We bespraken ze in kleine groepen. De eerlijkheid van de yippies was rakend, en het oefenen van echt luisteren is zo waardevol.

Vrijdag kregen we de uitdaging om het geleerde in praktijk te brengen. De vraag "what is the highest potential for YIP7?", en hier een creatieve expressie voor maken in de kleine groepen. En toen opeens vond ik mezelf terug, letterlijk door de lucht gedragen op de handen van de groep. Crowdsurving. Dat is waar we samen toe in staat zijn.

Ook zijn we begonnen met het nieuwe programma voor de afternoons. Maandag internshippreparation: ik heb besloten dat ik naar Nepal ga! Dinsdag Arts, waar ik ga werken met houdbewerking. Woensdag zelfstudietijd. Donderdag skillsharing, waar yippies hun kennis en skills kunnen delen met de groep. Deze week was het een cursus gezichtsmassage en een introductie in het zonnestelsel. Vrijdag hebben we nog steeds community meeting en check-in groups.

Dus ik had al die wandelingen dit weekend nodig om het allemaal te kunnen verwerken. En ik voel me nog steeds zo gezegend.

• 10 November 2014 - 14:28

Henny Slooten-Veldman:

Dag Charlotte, dank voor je berichtje met deze link naar jouw belevenissen. Wat maak je een geweldige tijd door! En wat mooi dat je je daar zo bewust van bent. Ik wens je heel veel mooie dingen toe en geniet nog maar van alles wat je daar mag meemaken!

Hartelijke groeten van Henny uit Koedijk

• 10 November 2014 - 21:32

Welmoed:

Hallo Charlotte, een mooi versla,g leuk om te lezen hoe je van alles in je op neemt en er van geniet
    hartelijke groeten Welmoed