the Art of Hosting - Reisverslag uit Järna, Zweden van Charlotte - WaarBenJij.nu the Art of Hosting - Reisverslag uit Järna, Zweden van Charlotte - WaarBenJij.nu

the Art of Hosting

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

23 November 2014 | Zweden, Järna

Voor de nieuwe samenleving die we willen creëren, is een nieuwe vorm van leiderschap nodig. From Hero to Host. Niet de leiders die alle touwtjes in handen hebben, maar leiders die ruimte kunnen geven aan de kwaliteiten van iedereen. Leiders in service, als facilitators van een levend ecosysteem. Dus leerden we deze week facilitator-skills. The Art of Hosting. Door ze te ervaren en zelf te oefenen.

Op maandag werd een belangrijk aspect van Hosting gelijk zichtbaar gemaakt: het belang van space and beauty. Aan de wand hing een prachtig landschap, met de weg van de komende week. En alle concepten van die dag waren uitgewerkt op mooie, heldere posters. Als je zorgt draagt voor de ruimte, een ruimte die rust en schoonheid uitstraalt, beïnvloed je de energie van de mensen met wie je werkt op een positieve manier. En door alles zo zichtbaar te maken, wordt het helderder en makkelijker te begrijpen.

De twee vaardigheden waar we afgelopen week mee geoefend hebben zijn Hosting en Harvesting. En hier is alle theorie in uitgebreide versie te vinden: http://artofhosting.ning.com/page/core-art-of-hosting-practices

Maandag hebben we gewerkt met Worldcafé. Zowel als deelnemer, pratend over onze internships, als later reflecterend vanuit de ogen van een facilitator. Bij Worldcafé werk je in een groepje van zo'n 5 personen per tafel aan een aantal voorbereidde vragen. Om vervolgens alle inzichten te verzamelen op 3 post-its per tafel, en dit te delen met de grote groep. Een aantal belangrijke dingen die opvielen waren weer het mooie en heldere design, de heldere instructies, goed verwoorde vragen, en de 3 minuten pauze met fijne muziek tussendoor. Want wat belangrijk is bij deze processen is Hosting yourself: goed voor jezelf zorgen zodat je echt aanwezig kan zijn.

Verder kregen we wat achterliggende theorie. Het verschil tussen een gecompliceerd probleem: een lastig probleem waar een lineaire oplossing voor is, zoals het bouwen van een vliegtuig, en waarbij het verstandig is om expertise te vragen. En een complex probleem, een nieuw probleem waarbij input vanuit veel mensen nodig is voor een creatieve oplossing, zoals de opwarming van de aarde. Bij de laatste is bijvoorbeeld een worldcafé behulpzaam.

En we keken naar the chaordic path. De vier degrees of freedom. Van Chamos: chaos zonder enige vorm van structuur, via Chaos en Order naar Control, waar geen enkele vrijheid meer is. Chaos is nodig om ruimte te geven aan iets nieuws. En veel van de hosting technieken bewegen zich tussen Chaos en Order.

Vervolgens kreeg ik in een klein groepje uitleg over de Open Space, een proces dat we de voor volgende dag hebben georganiseerd.

Open Space is een proces rondom een vraag waarbij iedereen die een bepaald gesprek wil of nodig heeft, dat gesprek voor kan stellen. Alle voorstellen worden verdeeld op een bord met tijdvakken van een uur, waardoor er op verschillende plekken verschillende gesprekken gehouden worden, die vervolgens geoogst worden en met de grote groep gedeeld. Daarbij zijn er 4 principes:

-Whoever comes are the right people. Dus ook als er niemand komt, want dan heb je blijkbaar tijd nodig om er zelf over na te denken.
-Whenever it starts is the right time. Ook als dat 10 minuten 'te laat' is.
-Whenever it's (not) over, it's (not) over. Als een gesprek na 5 minuten klaar is, dan is dat prima. Als het na het uur nog steeds vruchtbaar is, dan heeft met meer tijd nodig.
-Whatever happens is the only thing that could have happened. Dus laat je verwachtingen los.
En er is 1 wet: the law of two feet. Je kunt iemand eren met je aanwezigheid, maar soms ook met je afwezigheid. Je draagt verantwoordelijkheid voor je eigen energie. Als een gesprek voor jou niet het juiste gesprek is, dan ben je vrij om weg te lopen.

Van daaruit zijn er 2 karakters. De hommel, die van gesprek naar gesprek loopt, en daardoor aan kruisbestuiving doet, de gesprekken met elkaar verbindt. En de vlinder, die niet meedoet en ergens een kop thee drinkt, en daarmee mensen die net uit een gesprek komen, de ruimte geeft voor een moment van rust en reflectie.

Het is zo'n andere mindset. En dat geeft ruimte voor de dingen die mensen echt willen, de dingen die er echt toe doen.
Tijdens onze open space waren er dan ook veel mensen die de kans grepen voor een wandeling, gedeelde stilte of een Afrikaanse dans. Ondertussen werd er naar vliegtickets voor de internships gezocht, gepraat over de huidige situatie in Mexico, over alternatief onderwijs, en ik leerde over de chaordic stepping stones: http://www.timmerry.com/blog/steps-and-questions-to-navigate-change

Woensdag was het pyjama party! Niet iedereen nam het even serieus, maar een aantal mensen verschenen daadwerkelijk in pyjama, en ik kreeg de "Best PJ Award"!
Elke dag hadden we een check-in en check-out, georganiseerd door een groepje yippies. Woensdagochtend deden we de zonnedans. En niet veel later brak de zon echt door! Voor het eerst sinds een aantal dagen.

We hebben gereflecteerd op het proces van Open Space. En een yippie gaf me iets terug wat heel erg waar is. "Je verwardt verantwoordelijkheid met hard werken. Maar ook rust nemen en plezier maken is verantwoordelijkheid nemen." En we keken naar een aantal voorbeelden waar Art of Hosting gebruikt wordt. Zoals Sweden 3.0, waar Zweden in gesprek gaan over de multiculturele samenleving, Impact hub, waar sociale ondernemingen elkaar advies geven, en Street Feast Ierland, waar straatfeesten zorgen voor communitybuilding.

En we keken naar de 8 breaths of design. Daarbij bestaat een proces uit de fasen: diverge, emerge, converge. Eerst wordt een gesprek geopend en de bekende informatie gedeeld. Dan is er de emergefase, waarin nieuwe inzichten ontstaan en mindsets moeten worden losgelaten, en de convergefase waarin dingen worden samengevat voor de harvest. Dit is een proces zoals ademhalen, je kunt niet te lang in 1 fase blijven hangen. Voor een project zijn er 8 van deze breaths: http://api.ning.com/files/Hu6bOG3IkcRrQP7ywCv5g4mT0AEg98rtJB2GDEwHutE0X-hWH-N2LrRS64I6bGakdyTACN2-qXc7RLWpq2-LOQEuT3qEEVB1/The8Breaths0313.pdf

Donderdag en vrijdag hebben we gewerkt met Design for Wiser Action. Een model van vragen om ideeën te bundelen en uiteindelijk de benodigde actie helder te krijgen. We hebben gewerkt met onze intenties voor de Internships. Maar voor mij was het alsnog best chaotisch.

Verder hebben we dinsdagavond onze tickets geboekt voor Nepal! (En anderen voor andere internshipbestemmingen). Ik ben bezig met houtbewerking, wat zo ontzettend fijn werk is. We hadden een lezing over water, de waterflows, de natuurlijke beweging van water, en recent onderzoek dat suggereert dat water informatie over kan brengen. (vandaar waarschijnlijk de uitdrukking 'ik voel het aan mijn wateren). Heel fascinerend.

En gister ben ik afgereisd naar Södertalje voor een tandarts, wat best een dure grap is maar van constante tandpijn word ik ook niet blij. Om vervolgens 1,5 uur op het station te moeten wachten, want in het weekend gaat de bus hier eens in de 2 uur. (Dus nooit meer klagen over het Nederlands OV). Waarna ik nog net een half uurtje mee kon pikken van de Adventsmarkt van de plaatselijke vrije school, wat echt te lief was. Met peperkoekhuizen, kaarsen maken, tweedehands kleding en allerlei handwerk. En om de dag af te sluiten, hebben we de film de Gebroeders Leeuwenhart gekeken. Jeugdsentiment, en tof om te merken dat ik inmiddels iets van het Zweeds versta!

• 24 November 2014 - 21:53

Robert Breed:

Lieve Charlotte,

wat is het toch bijzonder waarover je allemaal schrijft. Zoveel wijsheid die voor het opscheppen ligt. Ik begrijp heel goed waarom het je zo aanspreekt. Hoe gemakkelijk is het om je te laten leiden door 'doen zoals je het gewend bent te doen'. Maar tegelijkertijd hoe dichtbij vaak de antwoorden liggen. De verschillende verslagen van de afgelopen weken en maanden roepen bij mij ontroering, boosheid, verwarring, vreugde, stilte op. Je bent ondergedompeld in een wereld van mogelijkheden, vrijheid, noodzakelijkheid, creativiteit en liefde. Van uit hier klinkt het als een droom, maar ik heb zelf ook momenten meegemaakt waarin het wonderbaarlijke realiteit was. Durven vertrouwen is het toverwoord. Maar dat is niet altijd zo makkelijk. Ik vind het heel fijn dat jij hier voor kiest, dat jij zo dicht bij jezelf blijft en het beste geeft. Ik ben trots op je!

Pappa