Study of Man - Reisverslag uit Järna, Zweden van Charlotte - WaarBenJij.nu Study of Man - Reisverslag uit Järna, Zweden van Charlotte - WaarBenJij.nu

Study of Man

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

27 Januari 2015 | Zweden, Järna

Mijn tijd bij YIP is, veel meer dan ik verwacht had, een kennismaking met de antroposofie. En deze tekst is een klein beetje een betoog. Want, hoewel ik vooraf heel veel vooroordelen had, ik ben erdoor gefascineerd. Er gebeuren hier zulke mooie dingen, dingen die zo passen bij waar ik zo naar op zoek was, waar ik zelf al over nadacht, wat ik zelf al in praktijk bracht. En telkens weer blijken die dingen geïnspireerd te zijn door het werk van Rudolf Steiner. Waldorfscholen, biodynamische landbouw, alternatieve gezondheidszorg, Camphill gemeenschappen, speelgoedwinkels, kunsten, handwerk, sociale projecten. En ook zoveel van de principes waar YIP op gebaseerd is.

En ik heb er moeite mee, dat Rudolf Steiner elke keer genoemd wordt. Voor een buitenstaander lijkt het haast alsof hij de Jezus van de antroposofie is. Terwijl hij 'ook maar gewoon' een mens is. 'Officieel' past die verafgoding niet binnen de ideeën van de antroposofie; dat is een kinderlijke behoefte aan autoriteit. De basis is juist dat elk volwassen mens vrij is, om zelf na te denken en vanuit observaties conclusies te trekken. Maar -tot mijn eigen frustratie- vind ik steeds veel wijsheid in de woorden van Rudolf Steiner. En 'zijn' theorie is ook niet alleen van hem. Hij heeft veel kennis uit vele culturen gecombineerd, en daar zijn eigen zorgvuldige observaties en conclusies aan toegevoegd. En anderen hebben zijn ideeën weer geïnterpreteerd en verder ontwikkeld.

Afgelopen week kregen we course over de Study of Man, door Marcel de Leuw, een man die tientallen jaren heeft gewerkt in het Waldorf onderwijs. Aan het begin werden we uitgenodigd de week in te gaan met de intentie "borrow it, don't buy it". Kun je een theorie niet bij voorbaat afwijzen, maar proberen het te volgen en begrijpen, om daarna een weloverwogen oordeel te kunnen vellen. En dat is de intentie waarmee ik het terrein van de antroposofie verken. Ik ben nog niet overtuigd, maar ik ben erdoor gefascineerd.

De basis van Steiners theorie is dat de fysieke wereld waarin we leven, zijn oorsprong heeft in een spirituele wereld. En dat wij als mens deze fysieke wereld in verschillende reïncarnaties bezoeken, om vanuit onze vrije wil de keuze te maken of we wel of niet willen bijdragen aan de ontwikkeling van de spirituele wereld, door onszelf te ontwikkelen. We hebben zintuigen gekregen om de fysieke wereld waar te nemen, en we kunnen ook bepaalde 'hogere zintuigen' ontwikkelen waarmee we met ons bewustzijn de spirituele wereld kunnen binnengaan, om daar onderzoek te doen: de spiritual science. Volgens velen is antroposofie dus eerder een wetenschap dan een religie.

Wij als mens hebben, volgens deze theorie, 4 lichamen. Een fysiek lichaam, dat werkt volgens dezelfde wetten als de mineralen. Een Etherlichaam, onze lifeforce, die dit lichaam tot leven brengt, zoals dat ook bij planten kunt zien. Een Astral lichaam, die ons in staat stelt tot interactie met onze omgeving, om wensen en gevoelens te hebben, zoals ook dieren kunnen. En dan de I, ons bewustzijn en spirit, uniek voor de mens. Deze lichamen ontwikkelen zich met focusperiodes van 7 jaar (de tijd die je lichaam nodig heeft om alle cellen te vernieuwen).

Daarnaast bespraken we de 4 temperamenten. Melancholic (gevoelig en egocentrisch), Choleric (energiek en snel boos), Phlegmatic (behoefte aan ritme en comfort) en Senguinic (levenslustig, snel verveeld en afgeleid). Dit zijn archetypen ontwikkeld door de Grieken. Bij ieder mens staan 1 of 2 hiervan op de voorgrond, ze komen tot uiting vanaf het 9e jaar, en om in balans te komen is het goed om ook de andere kanten in jezelf te ontwikkelen. Marcel beschreef hoe de verschillende temperamenten hun dag beginnen, een appelboom tekenen, hun kamer opruimen, een instrument kiezen, en wat de kwaliteiten zijn die bij elk temperament horen. En heel veel was herkenbaar, bij mezelf en bij anderen. Leuk om mee te spelen, en helpend om anderen beter te begrijpen. Al is het daarbij belangrijk om niet in te vullen, om open te blijven voor de uniekheid van elk individu.

Dit is allemaal heel erg de basis, terwijl het juist interessant en herkenbaar wordt als je er dieper op ingaat. Ik ga verder met mijn ontdekkingstocht. En mocht je dit ergens tegen komen, geef het een kans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Ik ben nu op misschien wel een van de mooiste, liefste, meest inspirerende plekken ter wereld. Daar waar de biologische landbouw ooit ontstond, en de liefde voor mens en natuur voelbaar wordt zodra je het terrein oploopt. Ik heb het geluk dat ik deel mag nemen aan het Youth Initiative Program. "YIP is a holistic education that gives youth a chance to explore their fullest potential and take initiative towards a better world." Dus hier ben ik, om mijn fullest potential te onderzoeken, en te leren al mijn dromen en idealen om te zetten in actie. Om de betere wereld waar ik in geloof, werkelijkheid te maken.

Actief sinds 13 Sept. 2014
Verslag gelezen: 792
Totaal aantal bezoekers 16359

Voorgaande reizen:

20 Februari 2016 - 12 Maart 2016

ReStorying Childhood, Emerson College

11 September 2014 - 30 Juni 2015

YIP7

24 Februari 2015 - 01 April 2015

KRMEF

Landen bezocht: