Project week 1 - Reisverslag uit Järna, Zweden van Charlotte - WaarBenJij.nu Project week 1 - Reisverslag uit Järna, Zweden van Charlotte - WaarBenJij.nu

Project week 1

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

19 April 2015 | Zweden, Järna

(Oké, dit verhaal klinkt iets te zoetsappig. De lentekriebels hebben het gewonnen van mijn verstand. Bij voorbaat mijn excuus.)
Terwijl Ytterjärna langzaam in volle bloei komt, en de felle zon ons beloftes doet voor lange zomeravonden, komt ook YIP steeds meer tot leven. Zaadjes die in de herfst gepland zijn, met een blik op wat speelt in de wereld, en in de winter werden gevoed door ons inner work, steken hun kop boven de grond, en daar is het dan, de langverwachte actie. Youth Taking Initiative.

De komende 3 maanden zullen minder voor ons worden voorbereid door contributers, en meer en meer door onszelf worden gevormd. En deze week begonnen we met de eerste project week.

Maandagochtend kregen we in open space stijl de kans om meer te horen over de verschillende projecten, voordat we een keuze moesten maken. Een grote groep zal zich deze 3 weken volledig focussen op het organiseren van het Initiative Forum. Want de aanmeldingen zijn open, en er is nog een heleboel werk te verrichten! Een andere groep werkt aan een YIP 2e fase, een 2e YIPjaar, om alle opgedane inzichten daadwerkelijk in de praktijk te kunnen brengen, en in dat proces nog wel vastgehouden te worden door het netwerk van YIP. (Helaas gaat dit pas in voor YIP8...). Ook moet er een groot publiek evenement georganiseerd worden, want Charles Eisenstein komt naar Zweden! En met de opbrengst van dat evenement kunnen scholarships betaald worden voor YIP8 deelnemers uit Egypte en Jemen (!!!). Er wordt gewerkt aan de promotie van YIP8, werkend met de vraag: wat is YIP? wat maakt YIP zo bijzonder?

En ik koos voor het moestuinproject. Grow it forward. (waar ik vorige week al over schreef). Daar gingen we dinsdagochtend dan mee aan de slag. Nog niet met onze handen in de aarde, want eerst moesten interne zaadjes gezaaid. We hebben gewerkt met theory U, en de 4 levels van luisteren. Het eerste level is down loaden, wat we helaas maar al te vaak doen. Dit is het level waarbij je alleen luistert naar dat wat je verwacht te horen, alleen dat hoort wat je vooroordelen en overtuigingen bevestigt. Door oordelen los te laten, kun je een level zakken. Met een open mind kun je alle feiten horen, factual listening. Als je je nog meer open stelt, dan kun je ook horen wat er achter het verhaal zit. De emoties, de beleving van de andere. Dat noemen ze empatic listening. Als laatste is er luisteren met een open will. Luisteren zonder te dirigeren, zonder de controle te houden. Je over geven aan dat wat wil gebeuren, emerging creativity.
Wat dit met de moestuin te maken heeft? Om te zorgen dat deze tuin echt een welkom onderdeel wordt van de Ytterjärna community is het belangrijk om in gezond contact te treden met alle betrokkenen, en daarbij oprecht naar hen te kunnen luisteren. En om ruimte te geven aan de potentie die we niet verwachten, maar die zo rijk zou kunnen zijn.

's Middags ben ik weer naar Örjanskolan gegaan. Het was weer een heerlijk zonnige dag. En de kinderen waren buiten bij een steenoven knäckebröd aan het bakken. (schattigheid!!!) In de ochtend hadden ze rekenen geoefend bij het maken van het deeg, met alle maten, en nu leerden ze daar dan echt knäckebröd van te maken, een essentieel deel van hun Zweedse cultuur. Oh, en de steenoven is door een andere klas 3 gemaakt, een paar jaar geleden. Go Waldorf go!

Woensdagochtend hebben we een zuintuigenwandeling gemaakt door het bos, om ons te verbinden met onze omgeving en het seizoen. Wat heel suf klinkt maar wel heel fijn was. Om vervolgens op een open plek te reflecteren op de dag ervoor en onze intenties. Na Fika zijn we, vol van deze voorbereidende dagen, dan begonnen met het verzamelen van onze wensen.

Donderdagochtend kregen we een rondleiding door de tuin van de tuinman en -vrouw. Zo leerden we op welk stukje we kool konden verbouwen, en waar we beter uien konden planten vanwege schrale grond. Met deze nieuwe kennis konden we dan beginnen aan de planning. We focussen eerst op de kleine moestuin, want de zaadjes moeten zo snel mogelijk gepland. We hebben een planning gemaakt voor de tuin, zaadjes besteld en contacten geprobeerd te leggen voor het gebruik van een broeikas.

's Middags hadden we een Initiative Forum meeting. We hebben dan eindelijk een thema gekozen: Freesponsibility. How do I need to be in order for you to be free? Met een verdieping van de outer world, de inner world, relaties, en hoe dat om te zetten in realisation, enlightened action. Met de thema's helder kunnen we nu dan echt gaan plannen.

's Avonds was er weer vrouwensauna. Waar we, onder het genot van stoom en zweet, deelden over onze ervaringen met genderissues op onze internships.

Vrijdagochtend deelden we met de hele groep waar we deze week aan gewerkt hadden. En in de presentaties werd het nut van YIP zichtbaar. In kleurrijke flapovers gevuld met post-its, lieten de groepen zien hoe ze gebruik hebben gemaakt van de chaordic steppings stones, art of hosting principes en deep listening om vorm te geven aan de projecten. En het begint allemaal zeker ergens op te lijken.

En, mijn vader is op bezoek! Hij kwam donderdag eind van de middag aan, en kon gelijk mee-eten. Het is heerlijk om hem deze bijzondere plek te kunnen laten zien, die zoveel voor me betekent. We hebben dit weekend vooral veel gewandeld. Naar het hippe (ahum) centrum van Järna, en door de eindeloos mooie bossen. Het is prachtig weer en de bomen staan vol in knop. (Al hoorde ik van hem dat de bladeren alles allang al groen kleuren in Nederland, hier vriest het 's nachts soms nog). Hij heeft meegedaan met het zingen, en inmiddels heeft hij heel wat yippies en organisers ontmoet. We hebben spelletjes gespeeld, was gedaan (Ik kon voor het eerst dit jaar mijn was buiten hangen! De kleine fijne dingen in het leven.), gevoetbald, gekookt met zelfgeplukt wild zevenblad (dat leerde ik van de tuinman), foto's van Nepal bekeken en veel bijgepraat. Hij is er morgen nog een dag, al ben ik dan helaas nogal druk, voordat hij dinsdagochtend weer naar Nederland vliegt. Echt begrijpend waarom ik zo van deze plek hou.

• 07 Juli 2015 - 11:03

Robert Breed:

Hoi Charlotte,

ik ben eindelijk weer aan het bijlezen. Fijn te zien dat je mijn bezoek leuk vond. Inmiddels is het volop zomer en hier in Nederland een hittegolf verder. We moeten nodig weer eens bijpraten.

Liefs, pappa

Charlotte

Ik ben nu op misschien wel een van de mooiste, liefste, meest inspirerende plekken ter wereld. Daar waar de biologische landbouw ooit ontstond, en de liefde voor mens en natuur voelbaar wordt zodra je het terrein oploopt. Ik heb het geluk dat ik deel mag nemen aan het Youth Initiative Program. "YIP is a holistic education that gives youth a chance to explore their fullest potential and take initiative towards a better world." Dus hier ben ik, om mijn fullest potential te onderzoeken, en te leren al mijn dromen en idealen om te zetten in actie. Om de betere wereld waar ik in geloof, werkelijkheid te maken.

Actief sinds 13 Sept. 2014