ppp week en outdoor experience - Reisverslag uit Järna, Zweden van Charlotte - WaarBenJij.nu ppp week en outdoor experience - Reisverslag uit Järna, Zweden van Charlotte - WaarBenJij.nu

ppp week en outdoor experience

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

10 Juni 2015 | Zweden, Järna

De tijd vliegt, het is super druk, dus helaas schiet het schrijven er nogal bij in. Over minder dan 2 weken zal de campus gevuld met mensen voor het Initiative Forum. En er moet nog heel veel voorbereid. Dus de komende twee weken zitten vol.

Maar hiervoor is ook veel gebeurd. De dagen worden langer en langer. Zo lang dat het inmiddels vrijwel niet meer donker is. De zon verschuilt zich nog net even achter de horizon voordat ie weer tevoorschijn komt. Maar donkerder dan schemerig wordt het hier niet. En de campus staat vollop in bloei :)

We hebben de Personal Project presentatieweek gehad. Het rooster is op de foto te zien. Ik heb geen tijd om op alle presentaties in te gaan. Maar het was bijzonder, en zeer gevarieerd. Het was zo mooi omdat iedereen echt even het podium kreeg, 45 minuten per persoon. Om te horen waar diegene het afgelopen jaar mee bezig is geweest. Vaak ging het veel verder dan het project, en we hadden deze week ook Personal Proces presentatieweek kunnen noemen. Jeugdfoto's kwamen te voorschijn, om te laten zien waar een bepaalde vraag vandaan komt. Levensveranderende ervaringen werden gedeeld, successen, frustraties. Het was zo oprecht, iedereen werd zo zichtbaar. Met thema's van wat nodig is voor vrede tussen Israël en Palestina, en de relatie tussen de mens en de natuur. Van landart tot het belang van een compost-wc. Van piano en viool tot our global footprint. Van de rol van community in depressie en initiatie, tot een verkenning van inner diversity. Er was een theatervoorstelling en een filosofische analyse. Mensen die echt hun passie gevonden hadden, en mensen die enorm met het project hadden geworsteld. En alles was goed. Zo'n combinatie vind je denk ik alleen bij YIP.

Donderdag was ook mijn eigen presentatie. Ook al is mijn verslag helaas nog steeds niet af, ik had genoeg te vertellen. "Learning between water-colours and gnomes, a journey into Waldorfeducation". Ik vertelde aan de groep wat ik nu al die middagen op de Örjanskolan gedaan heb. En de juf van klas 3 waar ik bij meeloop, was er om te kijken. Dus dat was heel leuk, dat de twee werelden waar ik dit jaar in geleefd heb, samen kwamen.

En vorige week hadden we Outdoor Experience.
Het was fantastisch. 5 dagen kanoën en kamperen in de Zweedse bossen. Dankzij de allemansreten kan dat hier gewoon. Het was zo fijn om de hele dag buiten te zijn. Om niets te hoeven, behalve je tent opzetten, koken en naar de volgende kampeerplaats varen. Ik was er behoorlijk aan toe, en het leek wel of alle moeheid van een heel jaar er uit kwam. Dus ik heb vooral zoveel mogelijk geslapen. Maar ik heb ook gezwommen. En alle herinneringen aan kampeervakanties kwamen terug.

Ik ben natuurlijk ook in het water gevallen. Toen er opeens hele hoge golven kwamen en ik nog niet doorhad hoe ik moest sturen. Al mijn kleren waren nat, en in de regen wilde dag ook niet zo snel drogen. Maar gelukkig was de groep heel lief en heb ik van alles kunnen lenen.

De manier van samenwerken was zo fijn. Iedereen doet wat 'ie kan, en er hoeft niet meer dan echt nodig is. Ik heb mijn eetbare plantenkennis in gebruik gesteld om voor ons elke dag een salade te plukken, om de linzen en rijst aan te vullen. We hebben elke dag kampvuur gemaakt. Naar de 'wc' gaan was een heel avontuur. En verder heerlijk niks.

Ik ging donderdagavond al terug, de rest van de groep bleef tot zaterdag. Want mam en Vincent waren er. En dat was ook heel fijn. Om hen te kunnen laten zien waar ik nu al die tijd gezeten heb. We hebben vooral veel gewandeld. De ecoleden van 12 km en nog wat kortere wandelingen. We hebben soep gemaakt met zevenblad en brandnetels. We zouden bijna slakken erbij doen, maar dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. En verder hebben we boodschappen gedaan, broeken gerepareerd en vooral fijn gekletst. Toch altijd weer lastig om afscheid te nemen, maar het hoort erbij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Ik ben nu op misschien wel een van de mooiste, liefste, meest inspirerende plekken ter wereld. Daar waar de biologische landbouw ooit ontstond, en de liefde voor mens en natuur voelbaar wordt zodra je het terrein oploopt. Ik heb het geluk dat ik deel mag nemen aan het Youth Initiative Program. "YIP is a holistic education that gives youth a chance to explore their fullest potential and take initiative towards a better world." Dus hier ben ik, om mijn fullest potential te onderzoeken, en te leren al mijn dromen en idealen om te zetten in actie. Om de betere wereld waar ik in geloof, werkelijkheid te maken.

Actief sinds 13 Sept. 2014
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 16356

Voorgaande reizen:

20 Februari 2016 - 12 Maart 2016

ReStorying Childhood, Emerson College

11 September 2014 - 30 Juni 2015

YIP7

24 Februari 2015 - 01 April 2015

KRMEF

Landen bezocht: