Kerstvakantie - Reisverslag uit Järna, Zweden van Charlotte - WaarBenJij.nu Kerstvakantie - Reisverslag uit Järna, Zweden van Charlotte - WaarBenJij.nu

Kerstvakantie

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

04 Januari 2015 | Zweden, Järna

De afgelopen 2 weken had ik vakantie, en ben ik teruggegaan naar Nederland. Zo raar, om terug te zijn op een plek die zo vertrouwd is, maar daar toch weer echt aan te moeten wennen. Het was heel fijn om mijn familie en vrienden weer te zien, om ervaringen uit te wisselen, bekende grapjes langs te horen komen.

Maar het was ook gek, om uit de prachtige, lieflijke, antroposofische bubbel weg te gaan, en dan in een vliegtuig te zitten. Een plastic wereld, die zogenaamd echter is. Ik had opeens weer last van ongemakken waar ik aan gewend was geraakt. Uitlaatgassen, auto's, drukte, grijs en beton, reclames, commercie, journaal. De confrontatie met 'het systeem', waar ik me zo niet in thuis voel, deed me meer dan ik had verwacht. Dat waar ik eerst zo goed in was, leek ik uit luxe te zijn verleerd. Het zien van het mooie, waar ik ook ben. Aan het eind van de vakantie ging het beter. Het was goed, om mijn idealen te nuanceren, me eraan te herinneren dat YIP niet het enige juiste is. Dat niet iedereen zich hier thuis zou voelen, en er ook voor hen ruimte moet zijn. En dat het netwerk van YIP bij lange na niet de enige is die werkt aan een gezondere, mooiere toekomst.
Het was ook een tijd om na te denken over hierna. Wat ik dan wil doen. Ik droom van een project om ouderen en jongeren met elkaar te verbinden, oren te geven aan hun beiden wijsheid, en van betrokken raken bij het ecodorp dat op dit moment in Bergen gebouwd wordt. Terwijl ik ondertussen ook moet verzinnen hoe ik mezelf daarmee kan gaan onderhouden.

Naast al die overdenkingen, heb ik er vooral heel erg van genoten iedereen weer te zien. Met een heerlijk uitgebreid kerstdiner, een Gouden Engelen kinderfeest op de molen, een overdaad aan oliebollen, -ondanks alle bezwaren toch heel mooi- vuurwerk, spelletjes, gezelligheid en heel veel goede gesprekken.

Toen ik gister weer aankwam in Tellevana, werd ik gelijk overspoeld met knuffels en "welcome home". Een film gekeken en tot diep in de nacht een even diep gesprek gehad over de relatie tussen mens en natuur, of jezelf controleren tot wereldvrede kan leiden, de aard en functie van boosheid, de diversiteit van mensen, en de essentie van hoe we, verschillend, in het leven willen staan.
Vandaag ben ik vooral heel veel buiten geweest. Met prachtig weer, een goede manier om weer in Zweden te aarden. Wandelen, wassen, voetballen. Een gemeenschappelijk avondmaal. En toch veel te lang op de computer, essays lezen van Charles Eisenstein, het is gewoon te interessant.

Morgen begint de course weer. En gelijk ook met Orland Bisschop. Hij werkt met initiatierituelen en met jongeren die uit gang-oorlogen proberen los te komen. Het schijnt een van de meest indrukwekkende weken van het jaar te zijn. Ik ben benieuwd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Ik ben nu op misschien wel een van de mooiste, liefste, meest inspirerende plekken ter wereld. Daar waar de biologische landbouw ooit ontstond, en de liefde voor mens en natuur voelbaar wordt zodra je het terrein oploopt. Ik heb het geluk dat ik deel mag nemen aan het Youth Initiative Program. "YIP is a holistic education that gives youth a chance to explore their fullest potential and take initiative towards a better world." Dus hier ben ik, om mijn fullest potential te onderzoeken, en te leren al mijn dromen en idealen om te zetten in actie. Om de betere wereld waar ik in geloof, werkelijkheid te maken.

Actief sinds 13 Sept. 2014
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 16384

Voorgaande reizen:

20 Februari 2016 - 12 Maart 2016

ReStorying Childhood, Emerson College

11 September 2014 - 30 Juni 2015

YIP7

24 Februari 2015 - 01 April 2015

KRMEF

Landen bezocht: